Concentratieproblemen

Een herkenbaar voorbeeld van een ouder: `ik krijg op school van de leerkracht te horen dat mijn kind zich tijdens het zelfstandig werken niet goed kan concentreren. Hij is te snel afgeleid en houdt zich vooral met anderen bezig, in plaats van naar zijn eigen werkjes te kijken. Eerlijk toegegeven: ergens wel herkenbaar. Voor het avondeten heeft hij ruim anderhalf uur nodig, omdat hij zich focust op alles wat er in de woonkamer staat, behalve op zijn bord.

Maar als hij eenmaal aan zijn game console zit of met zijn auto`s speelt, kan hij zich urenlang concentreren. Vindt u dat ook niet merkwaardig?`

Als we aan het woord `concentratieprobleem` of aan `concentratiestoornis` denken, gaat de gedachtegang al gauw naar ADD, ADHD etc. Maar dit is een foutieve interpretatie. In bovenstaand voorbeeld is duidelijk dat het kind zich wél kan concentreren, maar wordt hij niet voldoende geprikkeld/uitgedaagd  en worden de werkjes dus als `saai` afgeschilderd. Het kind kan moeite hebben zijn aandacht erbij te houden, maar weet (nog) niet hoe dat moet. Er is sprake van gedwongen concentratie dat moet worden omgezet naar vrijwillige concentratie.

Tijdens de begeleiding staan werkvormen als relaxatietechnieken en oefeningen in de vorm van spelletjes voor het werkgeheugen centraal. Denk bijvoorbeeld aan een grote opdracht dat wordt opgedeeld in kleine deeltaken, zodat er wordt getraind aan het vasthouden van de concentratie.